Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/43264
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСавенко, А. Г.-
dc.contributor.authorСкудняков, Ю. А.-
dc.date.accessioned2021-04-06T14:08:21Z-
dc.date.available2021-04-06T14:08:21Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationСавенко, А. Г. Один из подходов к организации современного образовательного процесса = One of the approaches to the organization of the modern educational process / А. Г. Савенко, Ю. А. Скудняков // Информатика. – 2021. – Т. 18, № 1. – С. 96–104. – DOI : https://doi.org/10.37661/1816-0301-2021-18-1-96-104.ru_RU
dc.identifier.urihttps://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/43264-
dc.description.abstractРассматривается новый подход, который заключается в создании и использовании ротационно-гибридной модели организации современного образовательного процесса, представляющей интеграцию образовательных, информационно-коммуникационных, тестирующих, управленческих, ротационных и других технологий. Предлагаются наглядная и математическая модели, структурная схема информационно-образовательной системы, алгоритм процесса ротации обучаемых, а также подход к построению оптимального пути определения максимального усвоения дисциплин обучающимися в каждом наборе изучаемых дисциплин и формирования их наиболее приемлемого подмножества. Приводится программно-алгоритмическая реализация ротационно-гибридной модели в виде универсального электронного средства обучения. Математической основой ротационно-гибридной модели является теория множеств с использованием графовых моделей, которые выгодно отличаются от другого математического аппарата наглядностью и матричной формой представления, легко обрабатываемой на компьютере. Эффективность применения ротационно-гибридной модели и ее алгоритмической реализации проиллюстрирована с помощью разработанного электронного средства обучения, внедренного в учебный процесс на кафедре информационных систем и технологий Института информационных технологий Белорусского государственного университета информатики и радиоэлектроники.ru_RU
dc.language.isoruru_RU
dc.publisherОИПИ НАН Беларусиru_RU
dc.subjectпубликации ученыхru_RU
dc.subjectротационная модельru_RU
dc.subjectгибридная модельru_RU
dc.subjectобучающе-тестирующий ресурсru_RU
dc.subjectмодульный принципru_RU
dc.subjectэлектронное средство обученияru_RU
dc.subjectоптимизация образовательного процессаru_RU
dc.subjectrotational modelru_RU
dc.subjecthybrid modelru_RU
dc.subjectteaching and testing resourceru_RU
dc.subjectmodular principleru_RU
dc.subjectelectronic learning toolru_RU
dc.subjectoptimization of the educational processru_RU
dc.titleОдин из подходов к организации современного образовательного процессаru_RU
dc.title.alternativeOne of the approaches to the organization of the modern educational processru_RU
dc.typeСтатьяru_RU
local.description.annotationThis paper proposes a new approach to the creation and use of rotational-hybrid model of organizing a modern educational process representing the integration of educational, information communication, testing, management, rotational and other technologies. A visual and mathematical model, an diagram of information and educational system, an algorithm for the rotation of trainees are presented. An approach is proposed for constructing the optimal way to determine the maximum assimilation of disciplines by students in each set of studied disciplines and the formation of its most acceptable subset. The program-algorithmic implementation of the rotational-hybrid model in the form of a universal teaching-testing electronic learning tool is shown. The mathematical basis of the rotational-hybrid model is set theory using graph models, which compare favorably with other mathematical apparatus in visibility and a matrix form of representation that can be easily processed on a computer. The effectiveness of using the developed rotational-hybrid model and its algorithmic implementation is illustrated with the help of developed teaching-testing electronic teaching tool, introduced into educational process at the Department of Information Systems and Technologies of the Institute of Information Technologies of the Belarusian State University of Informatics and Radioelectronics.-
Appears in Collections:Публикации в изданиях Республики Беларусь

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Savenko_Odin.pdf848 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.