Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/51315
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorListopad, N.-
dc.contributor.authorBushchik, L.-
dc.coverage.spatialМинскru_RU
dc.date.accessioned2023-05-12T12:42:46Z-
dc.date.available2023-05-12T12:42:46Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationListopad N. Model of interoperability of information systems of information and communication environment of secondary special education institution = Модель интероперабельности информационных систем информационно–коммуникационной среды учреждения среднего специального образования / N. Listopad, L. Bushchik // Открытые семантические технологии проектирования интеллектуальных систем = Open Semantic Technologies for Intelligent Systems (OSTIS) : сборник научных трудов / Белорусский государственный университет информатики и радиоэлектроники ; редкол.: В. В. Голенков [и др.]. – Минск, 2023. – Вып. 7. – С. 279–284.ru_RU
dc.identifier.urihttps://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/51315-
dc.description.abstractThe paper proposes a model of interoperability of information systems of information and communication environment of secondary vocational education institution. It shows what should be understood under the interoperability of information systems in relation to the industry of education on the example of secondary special education institution. The system of business processes in the institution of specialized secondary education in the following directions: controlling, operating (basic, describing the educational process of the institution) and supporting is presented. The author’s root model of business processes of educational institution is given. The well-known reference model of interoperability in the form of three levels organizational, semantic and technical - is specified and supplemented by the parameters which were detailed for the college. The three-level model of interoperability of college information systems is refined on the basis of the processor approach, which allowed creating a flexible and adaptive management in the institution of secondary special education.ru_RU
dc.language.isoenru_RU
dc.publisherБГУИРru_RU
dc.subjectматериалы конференцийru_RU
dc.subjectdigital transformationru_RU
dc.subjectinteroperabilityru_RU
dc.subjectinformation and communication environmentru_RU
dc.titleModel of interoperability of information systems of information and communication environment of secondary special education institutionru_RU
dc.title.alternativeМодель интероперабельности информационных систем информационно–коммуникационной среды учреждения среднего специального образованияru_RU
dc.typeArticleru_RU
local.description.annotationВ работе предлагается модель интерперабельности информационных систем информационно– коммуникационной среды учреждения среднего специального образования. Показано, что следует понимать под интерперабельностью информационных систем применительно к отрасли образования на примере учреждения среднего специального образования. Представлена система бизнес-процессов в учреждении среднего специального образования в виде следующих направлений: управляющие, операционные (основные, описывающие образовательный процесс учреждения образования) и поддерживающие. Приведена авторская корневая модель бизнес–процессов учреждения образования. Известная эталонная модель интреперабельности в виде трех уровней — организационного, семантического и технического — уточнена и дополнена параметрами, которые были детализированы для колледжа. Трехуровневая модель интероперабельности информационных систем колледжа уточнена на основании процессорного подхода, позволившего создать гибкое и адаптивное управление в учреждении среднего специального образования.ru_RU
Appears in Collections:OSTIS-2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Listopad_ Model.pdf184.52 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.