Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/54892
Title: Обработка больших данных в туристической индустрии
Other Titles: Big Data processing in the tourism industry
Authors: Мигалевич, С. А.
Марков, А. Н.
Стрельцов, А. Д.
Keywords: материалы конференций;Big Data;информационные технологии;цифровая трансформация туризма
Issue Date: 2024
Publisher: БГУИР
Citation: Мигалевич, С. А. Обработка больших данных в туристической индустрии = Big Data processing in the tourism industry / С. А. Мигалевич, А. Н. Марков, А. Д. Стрельцов // BIG DATA и анализ высокого уровня = BIG DATA and Advanced Analytics : сборник научных статей X Международной научно-практической конференции, Минск, 13 марта 2024 г. : в 2 ч. Ч. 2 / Белорусский государственный университет информатики и радиоэлектроники ; редкол.: В. А. Богуш [и др.]. – Минск, 2024. – С. 480–485.
Abstract: В статье рассматривается практика применения технологии Big Data предприятиями индустрии туризма, гостеприимства, авиаперевозок и других смежных отраслей, а также трудности, с которыми сталкиваются предприятия при внедрении Big Data в работу. Под термином Big Data понимается технология, обеспечивающая решение задач по организации хранения, обработки, анализа и распределения больших объемов данных. Также в результате обработки и анализа данных технология Big Data помогает извлекать новые знания, которые в дальнейшем могут быть использованы для оптимизации бизнес-процессов предприятия таких как ценообразование, формирование привлекательного продукта и др. Внедрение Big Data в работу предприятия предоставляет бизнесу ряд возможности и преимуществ. Однако на пути внедрения данной технологии в работу бизнес может столкнуться с рядом барьеров, создающих препятствие данному процессу. Такие барьеры включают в себя: недостаток квалифицированных кадров, обладающих необходимой подготовкой; большие затраты на внедрение; отсутствие достаточного опыта внедрения данной технологии в работу предприятий.
Alternative abstract: This article discusses practices of application of Big Data technology by enterprises, which operatein tourism, hospitality, airlines and other related areas, as well as challenges that they are facing during implication Big Data into their work. Based on these practices of application of Big Data technology and conducted survey of experts – employees of tourism industry enterprises – an analysis of practices of technology application in terms of challenges overcome and application areas is carried out. The term Big Data is understood as a technology that provides a solution to the problems of organizing the storage, processing, analysis and distribution of large amounts of data. Also, as a result of data processing and analysis, Big Data technology helps to extract new knowledge, which can later be used to optimize the business processes of an enterprise, such as pricing, creating an attractive product, etc. An application of Big Data technology to a work of an enterprise provides the business with a number of op-portunities and benefits. However, on the way of applying of this technology to a work, a business may face a numberof barriers that create an obstacle to this process. Such barriers include: lack of qualified personnel with the necessary skills; high implementation costs; lack of sufficient experience in applying of this technology to the work of enterprises.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/54892
Appears in Collections:BIG DATA and Advanced Analytics = BIG DATA и анализ высокого уровня : сборник научных статей : в 2 ч. (2024)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Migalevich_Big_data.pdf438.41 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.