Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/57402
Title: Transforming the Energy of Vacuum by Using the Oscillator Based on Casimir Effect
Other Titles: Преобразование энергии вакуума с помощью генератора на основе эффекта Казимира
Authors: Kurayev, A. A.
Matveyenka, V. V.
Keywords: доклады БГУИР;вращающиеся зеркала;тангенциальные силы;эффект Казимира
Issue Date: 2024
Publisher: БГУИР
Citation: Kurayev, A. A. Transforming the Energy of Vacuum by Using the Oscillator Based on Casimir Effect = Преобразование энергии вакуума с помощью генератора на основе эффекта Казимира / A. A. Kurayev, V. V. Matveyenka // Доклады БГУИР. – 2024. – Т. 22, № 4. – С. 100–104.
Abstract: The article shows the possibility of extracting energy from vacuum using an electric oscillator model based on Casimir’s effect with split mirrors rotating relative to each other. Since, according to existing physical concepts, unilateral extraction of energy from vacuum is impossible, the task goes into experimentally detecting tangential forces in Casimir’s effect during the relative rotation of the mirrors that slows down this rotation.
Alternative abstract: Показана возможность извлечения энергии из вакуума с использованием модели электрического генератора на основе эффекта Казимира с вращающимися относительно друг друга разделенными зеркалами. Поскольку, согласно существующим физическим представлениям, одностороннее извлечение энергии из вакуума невозможно, задача состоит в экспериментальном обнаружении тангенциальных сил в эффекте Казимира при относительном вращении зеркал, замедляющих это вращение.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/57402
DOI: http://dx.doi.org/10.35596/1729-7648-2024-22-4-100-104
Appears in Collections:Том 22, № 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kurayev_Transforming.pdf986.19 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.