Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/58365
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМиськевич, В. И.-
dc.coverage.spatialГродноen_US
dc.date.accessioned2024-12-05T06:26:51Z-
dc.date.available2024-12-05T06:26:51Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationМиськевич, В. И. Гуманитарная культура и гуманитарное образование в изменяющемся мире = Humanities culture and humanities education in a changing world / В. И. Миськевич // Веснік Гродзенскага дзяржаўнага ўніверсітэта імя Янкі Купалы. Серыя 1, Гісторыя і археалогія. Філасофія. Паліталогія. – 2024. – T. 16, № 3. – С. 106–123.en_US
dc.identifier.urihttps://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/58365-
dc.description.abstractВ статье рассмотрены актуальные проблемы современной культуры и социоантроподинамики. Объектом анализа является humanitas в контексте современных процессов антропологического, социального, технологического и ментально-духовного цвишенизма (от нем. Zwischen – между). Цель исследования состоит в экспликации и обосновании значения гуманитарной культуры и гуманитарного образования в качестве констант сбережения и развития человеческой природы. Научная новизна работы заключена во введении в научный оборот концепта «объективированные модусы гуманитарной культуры», в классификации и интерпретации указанных модусов. Во введении аргументирована актуальность сформулированной темы исследования, артикулирован содержательный смысл базовых категорий проблематики статьи. В основной части работы рассмотрены объективированные модусы гуманитарной культуры, их историческая динамика, социокультурный статус и функции. Проанализированы причины кризиса гуманистического мировоззрения, гуманитаристики и гуманитарного образования в ситуации современных социотехнокультурных вызовов и дигитального футурошока. Обоснована важность осознанного выбора гуманистических перспектив социоантроподинамики. В заключении изложены основные выводы исследования. Полученные теоретические результаты позволяют рельефнее эксплицировать проблематику теоретического дискурса, привлечь внимание исследователей к проблемам социогуманитарного познания и образования. Основные выводы и положения исследования могут быть использованы при подготовке научных публикаций, разработке курсов и спецкурсов по социальной философии, философской антропологии, философии культуры и образования.en_US
dc.language.isoruen_US
dc.publisherГродненский государственный университет имени Янки Купалыen_US
dc.subjectпубликации ученыхen_US
dc.subjectгуманитарные наукиen_US
dc.subjectгуманитарная культураen_US
dc.subjectгуманитарное образованиеen_US
dc.subjectфутурологияen_US
dc.subjectцифровой футурошокen_US
dc.titleГуманитарная культура и гуманитарное образование в изменяющемся миреen_US
dc.title.alternativeHumanities culture and humanities education in a changing worlden_US
dc.typeArticleen_US
local.description.annotationThe article examines current problems of modern culture and socioanthropodynamics. The object of analysis is humanitas in the context of modern processes of anthropological, social, technological and mental-spiritual Zwischenism (from German Zwischen – between). The purpose of the study is to explicate and substantiate the importance of humanitarian culture and humanitarian education as constants for the preservation and development of human nature. The scientific novelty of the work lies in the introduction into scientific use of the concept of “objectified modes of humanitarian culture,” their classification and interpretation. The introduction argues for the relevance of the formulated research topic and articulates the substantive meaning of the basic categories of the article’s problems. The main part of the work examines the objectified modes of humanitarian culture, their historical dynamics, sociocultural status and functions. The reasons for the crisis of the humanistic worldview, humanities and humanitarian education in the situation of modern sociotechnocultural challenges and digital futureshock are analyzed. The importance of a conscious choice of humanistic perspectives of socioanthropodynamics is substantiated. The conclusion outlines the main results of the study. The theoretical results obtained make it possible to more clearly explicate the problems of theoretical discourse and to attract the attention of researchers to the problems of socio-humanitarian knowledge and education. The main conclusions and provisions of the study can be used in the preparation of scientific publications, development of courses and special courses in social philosophy, philosophical anthropology, philosophy of culture and education.en_US
Appears in Collections:Публикации в изданиях Республики Беларусь

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Miskevich_Gumanitarnaya.pdf486.47 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.