Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/59610
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorШабека, В. Л.-
dc.coverage.spatialМинскen_US
dc.date.accessioned2025-04-25T06:20:10Z-
dc.date.available2025-04-25T06:20:10Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationШабека, В. Л. От технологического стартапа к экономическому активу: концепты и субъекты стратегии коммерциализации = From technological startup to economic asset: concepts and subjects of commercialization strategy / В. Л. Шабека // Цифровая трансформация. – 2025. – Т. 31, № 1. – С. 48–59.en_US
dc.identifier.urihttps://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/59610-
dc.description.abstractПодготовка тщательно проработанной, адаптированной к текущим условиям, т. е. жизнеспособной стратегии коммерциализации (СК) отечественных технологических стартапов является ключевой предпосылкой для их успешной реализации. В статье представлены структурный состав (элементы, их содержание и соотношение) СК и ее методологические основы в условиях внешних экономических ограничений (ВЭО). Определена суть проблемы реализации СК в условиях действия ВЭО, раскрыты теоретические основы для содержания концептов СК и построения структуры их функционирования. Дана краткая характеристика основных субъектов государственного сегмента современной инновационной экосистемы Республики Беларусь с определением их потенциала для реализации СК при ВЭО. Стратегия коммерциализации исследована на примере реального технологического стартапа «Разработка программно-аппаратного комплекса AutoDominoes для минимизации последствий автоаварий каскадного типа» от стадии идеи до состояния реального экономического актива.en_US
dc.language.isoruen_US
dc.publisherБГУИРen_US
dc.subjectцифровая трансформацияen_US
dc.subjectтехнологические стартапыen_US
dc.subjectстратегия коммерциализацииen_US
dc.subjectэкономика ограниченийen_US
dc.subjectраунды финансированияen_US
dc.titleОт технологического стартапа к экономическому активу: концепты и субъекты стратегии коммерциализацииen_US
dc.title.alternativeFrom technological startup to economic asset: concepts and subjects of commercialization strategyen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.DOIhttp://dx.doi.org/10.35596/1729-7648-2025-31-1-48-59-
local.description.annotationPreparation of a carefully developed, adapted to current conditions, i. e. viable commercialization strategy (CS) of domestic technology startups is a key prerequisite for their successful implementation. The article presents the structural composition (elements, their content and correlation) of the CS and its methodological foun dations in the context of external economic constraints (EEC). The essence of the problem of implementing the CS in the context of EEC is defined, the theoretical foundations for the content of the CS concepts and the construction of the structure of their functioning are revealed. A brief description of the main entities of the state segment of the modern innovation ecosystem of the Republic of Belarus is given with the definition of their potential for the implementation of the CS under EEC. The commercialization strategy is studied using the example of a real technology startup “Development of the AutoDominoes hardware and software complex to minimize the consequences of cascade-type car accidents” from the idea stage to the state of a real economic asse.en_US
Appears in Collections:Том 31, № 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SHabeka_tekhnologicheskij_strartap.pdf341.3 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.