DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Fiadosenka, U. S. | - |
dc.contributor.author | Linxi Dong | - |
dc.contributor.author | Chenxi Yue | - |
dc.contributor.author | Gorokh, G. G. | - |
dc.coverage.spatial | Минск | en_US |
dc.date.accessioned | 2025-05-05T13:33:28Z | - |
dc.date.available | 2025-05-05T13:33:28Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | Fiadosenka, U. S. Proactive multisensory solution for mitigating thermal runaway risks in li-ion batteries = Проактивное мультисенсорное решение для снижения риска перегрева литий-ионных аккумуляторов / Fiadosenka U. S., Linxi Dong, Chenxi Yue, Gorokh G. G. // Доклады БГУИР. – 2025. – Т. 23, № 2. – С. 70–76. | en_US |
dc.identifier.uri | https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/59737 | - |
dc.description.abstract | The paper presents the concept and modeling results of a multisensor system designed to prevent thermal runaway in lithium-ion batteries. This is especially true for LCO, NMC and NCO batteries. The system integrates three types of sensors: a capacitive pressure sensor, a gas sensor based on a metal oxide semiconductor,
and a platinum temperature sensor. Moreover, all sensors are located on a single chip, which ensures increased
reliability and safety, minimizing the risks of fire, explosion, or damage to batteries. Three battery operating modes
are proposed: normal, hazardous, and critical. In the normal mode, the temperature and gas concentration remain
at safe levels, while in the hazardous mode, they begin to increase, indicating the possible onset of destructive
reactions. In the critical mode, the battery reaches hazardous levels, which can lead to damage, fire, or explosion.
The multisensor system was modeled using the COMSOL Multiphysics 6.1 package using the finite element
method. This approach helps to improve the safety of lithium-ion batteries by solving the problems of monito ring their condition. The scalability of the system makes it suitable for applications in both portable electronics
and electric vehicles. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | БГУИР | en_US |
dc.subject | доклады БГУИР | en_US |
dc.subject | thermal runaway | en_US |
dc.subject | lithium-ion batteries | en_US |
dc.subject | multisensory system | en_US |
dc.title | Proactive multisensory solution for mitigating thermal runaway risks in li-ion batteries | en_US |
dc.title.alternative | Проактивное мультисенсорное решение для снижения риска перегрева литий-ионных аккумуляторов | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dc.identifier.DOI | http://dx.doi.org/10.35596/1729-7648-2025-23-2-70-76 | - |
local.description.annotation | В статье представлены концепция и результаты моделирования мультисенсорной системы,
разработанной для предотвращения теплового разгона в литий-ионных аккумуляторах. Особенно это актуально для батарей LCO, NMC и NCO. Система интегрирует три типа датчиков: емкостной датчик давления,
газовый датчик на основе металлооксидного полупроводника и платиновый датчик температуры. Причем
все датчики располагаются на одном чипе, что обеспечивает повышенную надежность и безопасность,
минимизируя риски возгорания, взрыва или повреждения аккумуляторов. Предложены три режима работы
аккумулятора: нормальный, опасный и критический. В нормальном режиме температура и концентрация
газа остаются на безопасных уровнях, в опасном они начинают повышаться, что указывает на возможное начало разрушительных реакций. В критическом режиме аккумулятор достигает опасных уровней –
это может привести к повреждению, возгоранию или взрыву. Мультисенсорную систему моделировали
с использованием пакета COMSOL Multiphysics 6.1 с применением метода конечных элементов. Этот
подход способствует повышению безопасности литий-ионных аккумуляторов, решая проблемы контроля
за их состоянием. Масштабируемость системы делает ее подходящей для применения как в портативной
электронике, так и для электрических транспортных средств. | en_US |
Appears in Collections: | Том 23, № 2
|