Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/34668
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorZbrishchak, S.-
dc.date.accessioned2019-03-13T09:11:51Z-
dc.date.available2019-03-13T09:11:51Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationZbrishchak, S. Cognitive map as representation of knowledge structure / S. Zbrishchak // Открытые семантические технологии проектирования интеллектуальных систем = Open Semantic Technologies for Intelligent Systems (OSTIS-2019) : материалы международной научно-технической конференции, Минск, 21 - 23 февраля 2019 г. / Белорусский государственный университет информатики и радиоэлектроники; редкол.: В. В. Голенков (гл. ред.) [и др.]. - Минск, 2019. - С. 169 - 172.ru_RU
dc.identifier.urihttps://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/34668-
dc.description.abstractTacit knowledge management requires a special approach because of the complexity of verbalization, explanation and formalization. The purpose of the article is to substantiate the approach to the tacit knowledge management, which allows integrating concepts from different fields of knowledge on the basis of systems methodology. Problems and tasks of tacit knowledge management are considered in the context of social interaction of individuals. This raises the problem of mutual understanding and communication barriers. The challenge of understanding depends on the quality of knowledge, the way knowledge is presented and the coherence of knowledge among themselves. An interdisciplinary approach based on systems methodology and soft systems thinking is proposed. The structuring of knowledge occurs through the construction of a collective cognitive map, which is a conceptual systems model of knowledge of a group of individuals. The elements of the model are ideas, assumptions, judgments, opinions of individuals, and the process of construction is considered as a way of organizing social interaction, which is based on the formation of a shared understanding. Priority directions of further research include the development of methods of analysis, verification and evaluation of the credibility of models based on collective cognitive maps.ru_RU
dc.language.isoenru_RU
dc.publisherБГУИРru_RU
dc.subjectматериалы конференцийru_RU
dc.subjectCognitive mapru_RU
dc.subjectknowledge structureru_RU
dc.titleCognitive map as representation of knowledge structureru_RU
dc.title.alternativeКогнитивная карта как репрезентация структур знанийru_RU
dc.typeСтатьяru_RU
local.description.annotationУправление неявными знаниями требует специального подхода в силу сложности вербализации, объяснения и формализации. Цель статьи состоит в обосновании подхода к управлению неявными знаниями, позволяющий интегрировать положения из различных областей знаний на фундаменте системной методологии. Проблемы и задачи управления неявными знаниями рассматриваются в контексте социального взаимодействия индивидов. При этом возникают проблема взаимопонимания и коммуникативные барьеры. Проблема достижения взаимопонимания зависит от качества знаний, способов представления и согласованности знаний между собой. Предложен междисциплинарный подход на основе построения коллективной когнитивной карты. Методологической основой служит системная методология в части мягкого направления, а структурирование знаний происходит посредством построения коллективной когнитивной карты, которая представляет собой концептуальную системную модель знаний группы индивидов об исследуемой предметной области. Элементами модели служат идеи, предположения, суждения, мнения индивидов, а процесс построения рассматривается как способ организации социального взаимодействия, в основе которого лежит формирование совместного понимания посредством совместного придания смысла. Приоритетные направления дальнейших исследований включают задачи развития методов анализа, проверки и оценки достоверности моделей на основе коллективных когнитивных карт.-
Appears in Collections:OSTIS-2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zbrishchak_Cognitive.PDF87.47 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.