Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/46321
Title: В поисках новых оснований рациональности: «Новая риторика» Х. Перельмана и Л. Ольбрехт-Титеки
Other Titles: In quest of the new foundations of rationality: “New rhetoric” by Ch. Perelman and L. Olbrechts-Titeca
Authors: Дисько-Шуман, М. Р.
Dzisko-Schumann, M.
Keywords: публикации ученых;рациональность;типы рациональности;коммуникативная рациональность;неориторика;консенсус;дискурсы;rationality;types of rationality;communicative rationality;neorhetoric;consensus;discourses
Issue Date: 2020
Publisher: Гродненский государственный университет имени Янки Купалы
Citation: Дисько-Шуман, М. Р. В поисках новых оснований рациональности: «Новая риторика» Х. Перельмана и Л. Ольбрехт-Титеки / М. Р. Дисько-Шуман // Веснік Гродзенскага дзяржаўнага ўніверсітэта імя Янкі Купалы. Серыя 1. Гісторыя і археалогія. Філасофія. Паліталогія. – 2020. – Т. 12, № 3. – С. 97–103.
Abstract: Во введении статьи акцентирована актуальность проблемы определения оснований рациональности и поиска ее критериев, а также особая значимость решения данного вопроса для философии ХХ века. В статье выделены основные направления поиска решения вопроса о природе рациональности в философии второй половины ХХ века и указаны их ключевые задачи. К ним относятся, во-первых, методологическое направление, в рамках которого рациональность тесно связывается с понятием науки, а решение вопроса о критериях рациональности в научном познании дополняется обоснованием идеи о связи науки и других форм культуры; во-вторых, концепция «коммуникативного действия» Ю. Хабермаса, в которой коммуникативная рациональность понимается как принципиально интерсубъективная и первичная по отношению к любому другому типу рациональности, и эффективным регулятором деятельности субъектов выступает достигнутый консенсус. В статье подчеркнуто, что вопрос о способах, формах и инструментах достижения такого консенсуса в концепции Ю. Хабермаса не был решен. Данный вопрос стал предметом логико-философского анализа только с формированием неформальной логики и теории аргументации. Объект исследования – неориторическая концепция Х. Перельмана и Л. Ольбрехт- Титеки в качестве концепции, составившей фундамент формирования данного направления. Предмет исследования – основные понятия неориторики, такие как аргументация, аудитория, убеждение, дискуссия, необходимые для определения эффективных инструментов достижения консенсуса в различных типах рационального дискурса. Обосновано положение о том, что оценка аргументации с точки зрения ее рациональности и эффективности возможна только в контексте успешной интеракции аудитории и аргументатора. В заключении сделаны выводы о роли и значении неориторической концепции в формировании оснований коммуникативной рациональности как одной из доминирующих стратегий развития философии и культуры ХХI века. Полученные результаты могут быть использованы в истории философии, истории логики и теории аргументации.
Alternative abstract: In the introduction of the paper, the relevance of the issue of defining the foundations of rationality and searching for its criteria, as well as the special significance of solving this issue for the philosophy of the 20th century, are emphasized. The main directions of searching for the answer about the nature of rationality in the philosophy of the second half of the 20th century and their key tasks are pointed. These include, first, the methodological direction, in framework of which rationality is closely associated with the science, and the solution of the issue of the rationality criteria in scientific knowledge is supplemented by the idea of the relationship between science and other forms of culture; second, the concept of “communicative action” by J. Habermas, in which communicative rationality is understood as fundamentally intersubjective and primary in relation to any other type of rationality, and the obtained consensus acts as an effective regulator of the subject’ activity. The paper emphasizes that the issue of the ways, forms and instruments of obtaining consensus has not been solved in the concept of J. Habermas. This issue became the subject of logical and philosophical analysis only with the formation of a new direction of informal logic and the theory of argumentation. The object of the research is the neorhetorical concept of H. Perelman and L. Olbrecht-Titeka, as the first conception grounding the new research direction. The subject of the research is the basic concepts of neorhetoric, such as argumentation, audience, persuasion, discussion, which are necessary to determine effective tools for obtaining consensus in various types of rational discourse. The idea that the assessment of the argumentation from the point of view of its rationality and effectiveness is possible only in the context of a successful interaction between the audience and the argumentator is substantiated. In conclusion, the role and significance of the neorhetorical concept in the formation of new foundations of rationality are highlighted. The results we got can be applied in the history of philosophy, the history of logic and the theory of argumentation.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/46321
Appears in Collections:Публикации в изданиях Республики Беларусь

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Disko_Shuman_V.pdf317.48 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.