Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/48464
Title: Проектирование информационных образовательных систем
Other Titles: Design of Digital Education Systems
Authors: Листопад, Н. И.
Бущик, Е. А.
Keywords: цифровая трансформация;информационные образовательные системы
Issue Date: 2022
Publisher: БГУИР
Citation: Листопад, Н. И. Проектирование информационных образовательных систем = Design of Digital Education Systems / Н. И. Листопад, Е. А. Бущик // Цифровая трансформация. – 2022. – Т. 28, № 2. – С. 33 – 42. – DOI: http://doi.org/10.35596/2522-9613-2022-28-2-33-42.
Abstract: Представлен анализ основных подходов к проектированию информационных образовательных систем. Рассмотрены основы проектирования информационных образовательных систем (ИОС) с учетом современных требований цифровой трансформации. Сформулированы принципы проектирования ИОС; разработаны основные требования, предъявляемые к ИОС; описаны виды деятельности, которые планируется осуществлять в электронной (цифровой) форме. Авторами показано, что ожидаемые результаты от внедрения ИОС коснутся всех участников образовательного процесса, однако для каждого из участников эти эффекты будут разными. Предложены подходы для проектирования ИОС в виде инфологической, даталогической и физической моделей. Отдельно рассмотрена модель проектирования ИОС при преподавании конкретной дисциплины, а также – модель для построения ER-диаграммы. В то же время, ИОС является комплексной задачей и должна решать вопросы управления учебным процессом, автоматизировать и оптимизировать его работу.
Alternative abstract: An analysis of the main approaches to the design of information education systems is presented. The basics of designing information education systems (IES) are considered, taking into account the modern requirements of digital transformation. The principles of designing the IES are formulated, the basic requirements for the IES are developed, the types of activities that are planned to be carried out in electronic (digital) form are described. The authors show that the expected results from the introduction of the IES will affect all participants in the educational process, however, for each of these participants, these effects will be different. Models for designing the IES in the form of an infological model, a datalogical model, a physical model are proposed. Additionally, a model for designing the IES when teaching a particular discipline, as well as a model for constructing ER-diagrams, were considered. At the same time, the IES is a complex task and it should solve the problems of managing the educational process, automate, and optimize it.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/48464
Appears in Collections:Том 28, № 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Listopad_Proektirovanie.pdf995.14 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.