Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/48923
Title: Компьютерные системы обучения произношению и интонации при изучении иностранного языка
Other Titles: Computer-assisted pronunciation and intonation learning systems for foreign language instructioin
Authors: Здоронок, Ю. А.
Keywords: цифровая трансформация;информатизация образования;изучение иностранных языков;компьютерные системы;английский язык
Issue Date: 2017
Publisher: ГИАЦ
Citation: Здоронок, Ю. А. Компьютерные системы обучения произношению и интонации при изучении иностранного языка = Computer-assisted pronunciation and intonation learning systems for foreign language instructioin / Ю. А. Здоронок // Информатизация образования. – 2017. – № 1. – С. 73–83.
Abstract: В статье рассматриваются компьютерные системы обучения произношению и интонации, разработанные специально для оценки и улучшения произношения при изучении иностранного языка. Дана оценка разрабатываемых компьютерных программ, которые могут дополнить процесс обучения в классной аудитории и предоставить уникальные предпосылки на пути освоения неродного языка: преодоление языкового барьера, снижение страха перед языком, доступность и индивидуальная программа обучения. Отмечены положительные факторы компьютерных систем обучения произношению и интонации, которые поддерживают данные системы детальными и корректирующими формами обратной связи, при этом, по-прежнему, удовлетворяют всем требованиям системы. Выявлена закономерность того, что в обучении просодии иностранного языка необходима палитра интонационных контуров, чтобы передать все разнообразие мыслей в речи. Поэтому интонацию следует изучать в контексте хорошо структурированных диалогов или дискурса/речи.
Alternative abstract: This article describes computer systems for teaching pronunciation and intonation which are designed specifically to evaluate and improve pronunciation while learning a foreign language. The evaluation of developed computer programs that can supplement the learning process in a classroom and provide unique prerequisites for mastering a non-native language is given: overcoming the language barrier, reducing anxiety, accessibility and individual training program. Positive factors of computer systems for learning pronunciation and intonation are noted, which support the system data with detailed and corrective forms of feedback while still meeting all the requirements of the system. The regularity of the fact that the training of a prosody of a foreign language requires a palette of intonation contours to convey the whole variety of thoughts in speech. Therefore, intonation should be studied in the context of well-structured dialogues or discourse.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/48923
Appears in Collections:№ 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zdoronok_Kompyuternyye.pdf142.54 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.