| DC Field | Value | Language | 
|---|
| dc.contributor.author | Миськевич, В. И. | - | 
| dc.coverage.spatial | Самара | - | 
| dc.date.accessioned | 2022-12-07T05:52:12Z | - | 
| dc.date.available | 2022-12-07T05:52:12Z | - | 
| dc.date.issued | 2022 | - | 
| dc.identifier.citation | Миськевич, В. И. От цифры к человеку: время антропологического поворота?= From number to person: the time of the anthropological turn? / Миськевич В. И. // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия «Философия». – 2022. – Т. 4, № 3. – С. 5–22. – DOI : https://doi.org/10.17673/vsgtu-phil.2022.3.1. | ru_RU | 
| dc.identifier.uri | https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/49302 | - | 
| dc.description.abstract | В  статье  рассматриваются  актуальные  проблемы  современной  социокультурной  динамики.  Анализируются  тенденции  развития  социума  в  ситуации  цвишенизма  и  диссипации  классической  системы  ценностей.  Обосновывается 
идея  необходимости  нового  антропологического  проекта.  Акцентируется  важность  переосмысления  традиционных  универсалий  культуры.  Показана  неправо-
мерность  редукционистского  отождествления  понятий  «ум»  и  «интеллект».  Сформулирован  и  проанализирован  ряд  насущных  проблем  современного  образования. 
Выявлена  тенденция  рассинхронизации  образования  с  потребностями  рынка  труда.  Доказывается  необоснованность  излишнего  упования  на  цифровые  практики  и  дистанционное  обучение  в  педагогическом  процесс.  Излагаются  соображения 
на  предмет  традиционных  вопросов  педагогики  «кого,  чему  и  как  сегодня  учить». | ru_RU | 
| dc.language.iso | ru | ru_RU | 
| dc.publisher | Самарский государственный технический университет | ru_RU | 
| dc.subject | публикации ученых | ru_RU | 
| dc.subject | осевое время | ru_RU | 
| dc.subject | цвишенизм | ru_RU | 
| dc.subject | антропологический проект | ru_RU | 
| dc.subject | цифровое общество | ru_RU | 
| dc.title | От цифры к человеку: время антропологического поворота? | ru_RU | 
| dc.title.alternative | From number to person: the time of the anthropological turn? | ru_RU | 
| dc.type | Article | ru_RU | 
| local.description.annotation | The article  deals  with the actual problems  of  modern  socio-cultural  dynamics.  The 
tendencies  of  the  development  of  society  in  the  situation  of  zwishenism  and  dissipation  of 
the  classical  system  of  values  are  analyzed.  The  idea  of  the  need  for  a  new  anthropological 
project  is  substantiated.  The  importance  of  rethinking  the  traditional  universals  of  culture  is 
emphasized.  The  illegality  of  the  reductionist  identification  of  the  concepts  of  «mind»  and 
«intellect» is shown. A number of pressing problems of modern education are formulated and analyzed.  The  tendency  of  the  desynchronization  of  education  with  the  needs  of  the  labor 
market is revealed. The unreasonableness of excessive reliance on digital practices and distance 
learning in the pedagogical process is proved. The considerations on the subject of traditional 
questions of pedagogy «who, what and how to teach today» are presented. | ru_RU | 
| Appears in Collections: | Публикации в зарубежных изданиях 
 |