Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/49302
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМиськевич, В. И.-
dc.coverage.spatialСамара-
dc.date.accessioned2022-12-07T05:52:12Z-
dc.date.available2022-12-07T05:52:12Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationМиськевич, В. И. От цифры к человеку: время антропологического поворота?= From number to person: the time of the anthropological turn? / Миськевич В. И. // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия «Философия». – 2022. – Т. 4, № 3. – С. 5–22. – DOI : https://doi.org/10.17673/vsgtu-phil.2022.3.1.ru_RU
dc.identifier.urihttps://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/49302-
dc.description.abstractВ  статье рассматриваются актуальные проблемы современной социокультурной динамики. Анализируются тенденции развития социума в  ситуации цвишенизма и  диссипации классической системы ценностей. Обосновывается идея необходимости нового антропологического проекта. Акцентируется важность переосмысления традиционных универсалий культуры. Показана неправо- мерность редукционистского отождествления понятий «ум» и  «интеллект». Сформулирован и  проанализирован ряд насущных проблем современного образования. Выявлена тенденция рассинхронизации образования с  потребностями рынка труда. Доказывается необоснованность излишнего упования на цифровые практики и  дистанционное обучение в  педагогическом процесс. Излагаются соображения на предмет традиционных вопросов педагогики «кого, чему и  как сегодня учить».ru_RU
dc.language.isoruru_RU
dc.publisherСамарский государственный технический университетru_RU
dc.subjectпубликации ученыхru_RU
dc.subjectосевое времяru_RU
dc.subjectцвишенизмru_RU
dc.subjectантропологический проектru_RU
dc.subjectцифровое обществоru_RU
dc.titleОт цифры к человеку: время антропологического поворота?ru_RU
dc.title.alternativeFrom number to person: the time of the anthropological turn?ru_RU
dc.typeArticleru_RU
local.description.annotationThe article deals with the actual problems of modern socio-cultural dynamics. The tendencies of the development of society in the situation of zwishenism and dissipation of the classical system of values are analyzed. The idea of the need for a  new anthropological project is substantiated. The importance of rethinking the traditional universals of culture is emphasized. The illegality of the reductionist identification of the concepts of «mind» and «intellect» is shown. A number of pressing problems of modern education are formulated and analyzed. The tendency of the desynchronization of education with the needs of the labor market is revealed. The unreasonableness of excessive reliance on digital practices and distance learning in the pedagogical process is proved. The considerations on the subject of traditional questions of pedagogy «who, what and how to teach today» are presented.ru_RU
Appears in Collections:Публикации в зарубежных изданиях

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Miskevich_Ot.pdf2.32 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.