Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/49646
Title: Исследование упругого скольжения в механизмах с гибким звеном с фрикционным сцеплением
Other Titles: Investigation of elastic sliding in mechanisms with a flexible link with a friction clutch
Authors: Вышинский, Н. В.
Keywords: доклады БГУИР;коэффициент тяги;дуга скольжения;фрикционное сцепление
Issue Date: 2022
Publisher: БГУИР
Citation: Вышинский, Н. В. Исследование упругого скольжения в механизмах с гибким звеном с фрикционным сцеплением = Investigation of elastic sliding in mechanisms with a flexible link with a friction clutch / Н. В. Вышинский // Доклады БГУИР. – 2022. – Т. 20, № 7. – С. 5 – 11. – DOI : http://dx.doi.org/10.35596/1729-7648-2022-20-7-5-11.
Abstract: Настоящая статья является продолжением исследований взаимодействия упруго деформируемой ленты со шкивом, представленных автором ранее. Если в предыдущей работе рассматривалось взаимодействие гибкой ленты (звена) с неподвижным шкивом, то в данной публикации изучено взаимодействие гибкого звена с ведущим и ведомым шкивами механизма при начале движения и в установившемся режиме. В результате теоретических исследований получено выражение для коэффициента, характеризующего явление упругого скольжения в механизмах с гибким звеном с фрикционным сцеплением. Отмечена линейная зависимость коэффициента упругого скольжения от коэффициента тяги, определяемого как отношение усилия сопротивления движению к двойному начальному натяжению ветвей гибкого звена. Получено выражение, оценивающее влияние явления упругого скольжения на значение передаточного отношения действительного механизма. Рассмотрено условие передачи движения в механизмах с гибким звеном с фрикционным сцеплением. Показано, что при превышении определенного значения коэффициента тяги в механизме вместо упругого скольжения наступает пробуксовывание.
Alternative abstract: This work is a continuation of the studies of the interaction of an elastically deformable belt with a pulley presented in the article. If in the previous work the interaction of a flexible belt (link) with a fixed pulley was considered, then in this work the interaction of a flexible link with the leading and driven pulleys of the mechanism at the beginning of movement and in steady state is considered. As a result of theoretical studies, an expression was obtained for the coefficient characterizing the phenomenon of elastic sliding in mechanisms with a flexible link with a friction clutch. The linear dependence of the elastic slip coefficient on the thrust coefficient, defined as the ratio of the resistance force to the movement to the double initial tension of the branches of the flexible link, is noted. An expression estimating the effect of the elastic slip phenomenon on the value of the gear ratio of the actual mechanism is obtained. The condition of motion transmission in mechanisms with a flexible link with a friction clutch is considered. It is shown that when a certain value of the thrust coefficient is exceeded, slipping occurs in the mechanism instead of elastic sliding.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/49646
Appears in Collections:№ 20(7)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Vishinskii_Issledovanie.pdf421.02 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.