Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/53725
Title: Ценностно-смысловые аспекты постнеклассического антропологического проекта
Other Titles: Value-semantic aspects of the post-non-classical anthropological project
Authors: Миськевич, В. И.
Keywords: публикации ученых;образовательный процесс;антропологические проекты;искусственный интеллект
Issue Date: 2023
Publisher: Гродненский государственный университет имени Янки Купалы
Citation: Миськевич, В. И. Ценностно-смысловые аспекты постнеклассического антропологического проекта = Value-semantic aspects of the post-non-classical anthropological project / В. И. Миськевич // Веснік Гродзенскага дзяржаўнага ўніверсітэта імя Янкі Купалы. Серыя 1. Гісторыя і археалогія. Філасофія. Паліталогія. – 2023. – T. 15, № 3. – С. 97–108.
Abstract: В статье рассматриваются актуальные проблемы социокультурной и антропологической динамики. Во введении сформулирован объект анализа - ситуация современного мировоззренческого цвишенизма. Своей целью автор ставит экспликацию наиболее фундаментальных аспектов человеческой экзистенции и обоснование императивности постнеклассической мировоззренческой парадигмы. В основной части рассмотрены тенденции диссипации классической системы ценностей, Доказывается идея необходимости нового антропологического проекта. Раскрывается содержание понятий личность, я, ум, интеллект, сознание в аспекте их динамической взаимосвязи. Показана неправомерность редукционистского сведения содержания феномена сознания к сугубо природным детерминациям. Акцентированы моменты сущностных различий между естественным и искусственным интеллектом. Сформулирован и проанализирован ряд насущных проблем современного образования. Показана необоснованность излишне оптимистических упований на цифровые практики и дистанционное обучение в педагогическом процессе. Акцентируется роль языка и коммуникативных взаимодействий в развитии личности. Полученные теоретические результаты позволяют рельефнее эксплицировать очерченную проблематику теоретического дискурса, привлечь внимания исследователей к осмыслению ценностно- смысловых аспектов постнеклассического антропологического проекта. В заключении делаются выводы о возможных исходах и перспективах поиска оснований новой мировоззренческой парадигмы. Основные положения и выводы исследования могут быть использованы при подготовке научных публикаций, разработке курсов и спецкурсов по социальной философии, философской антропологии, философии культуры и образования.
Alternative abstract: The article deals with the actual problems of socio-cultural and anthropological dynamics. In the introduction, the object of analysis is formulated - the situation of modern ideological Zwishenism (from german Zwischen – between). The author aims to explicate the most fundamental aspects of human existence and substantiate the imperativeness of the post-non-classical worldview paradigm. In the main part, the tendencies of dissipation of the classical system of values are considered, the idea of the need for a new anthropological project is proved. The content of the concepts of personality, self, mind, intellect, consciousness in the aspect of their dynamic interrelation is revealed. The illegality of the reductionist reduction of the content of the phenomenon of consciousness to purely natural determinations is shown. The points of essential differences between natural and artificial intelligence are emphasized. A number of pressing problems of modern education are formulated and analyzed. The unreasonableness of overly optimistic hopes for digital practices and distance learning in the pedagogical process is shown. The role of language and communicative interactions of actions in the development of personality is emphasized. The obtained theoretical results make it possible to more clearly explicate the outlined problems of theoretical discourse, to attract the attention of researchers to the comprehension of the value-semantic aspects of the post-non-classical anthropological project. In cjnclusion, conclusions are drawn about the possible outcomes and prospects of searching for the foundations of a new worldview paradigm. The main provisions and conclusions of the study can be used in the preparation of scientific publications, development of courses and special courses on social philosophy, philosophical anthropology, philosophy of culture and education.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/53725
Appears in Collections:Публикации в изданиях Республики Беларусь

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Miskevich_Cenostno.pdf481.29 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.