Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/54791
Title: Возможности применения больших данных в образовательном процессе в вузе
Other Titles: Possibilities of applying Big Data in the educational process at a university
Authors: Трубицын, К. В.
Калмыкова, О. Ю.
Keywords: материалы конференций;информационные технологии;цифровая педагогика;профессиональные риски;квалификационные риски
Issue Date: 2024
Publisher: БГУИР
Citation: Трубицын, К. В. Возможности применения больших данных в образовательном процессе в вузе = Possibilities of applying Big Data in the educational process at a university / К. В. Трубицын, О. Ю. Калмыкова // BIG DATA и анализ высокого уровня = BIG DATA and Advanced Analytics : сборник научных статей X Международной научно-практической конференции, Минск, 13 марта 2024 г. : в 2 ч. Ч. 1 / Белорусский государственный университет информатики и радиоэлектроники ; редкол.: В. А. Богуш [и др.]. – Минск, 2024. – С. 433–443.
Abstract: Статья посвящена анализу использования методов и технологий Big Data для управления процессом обучения в вузе. Продолжена дискуссия об актуальности разработки и реализации программ повышения квалификации, направленных на формирование компетенций преподавателей в области применения методов анализа данных в образовательном процессе и совершенствованию методики обучения и педагогического дизайна в рамках цифровой педагогики. На основе анализа научных публикаций по проблеме исследования сформирован перечень потенциальных рисков применения технологий Big Data в образовательном процессе вуза. Представлены результаты экспертного опроса. Обсуждается значимость формирования компетенций педагогических работников в области анализа больших данных для решения образовательных задач вуза.
Alternative abstract: The article is devoted to the analysis of the use of Big Data methods and technologies to manage the learning process at a university. The discussion continued about the relevance of the development and implementation of advanced training programs aimed at developing the competencies of teachers in the application of data analysis methods in the educational process and improving teaching methods and pedagogical design within the framework of digital pedagogy. Based on the analysis of scientific publications on the research problem, a list of potential risks of using Big Data technologies in the educational process of a university has been compiled. The results of an expert survey are presented. The importance of developing the competencies of teaching staff in the field of big data analysis to solve the educational problems of the university is discussed.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/54791
Appears in Collections:BIG DATA and Advanced Analytics = BIG DATA и анализ высокого уровня : сборник научных статей : в 2 ч. (2024)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trubicyn_Vozmozhnosti.pdf319.61 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.