Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/57678
Title: Подходы к подготовке инженерных кадров в условиях цифровой трансформации образования
Other Titles: Approaches to the Training of Engineering Personnel in the Context of Digital Transformation of Education
Authors: Шацкая, И. В.
Keywords: цифровая трансформация;высшее образование;инженерные кадры;компетентностный подход;междисциплинарный подход
Issue Date: 2024
Publisher: БГУИР
Citation: Шацкая, И. В. Подходы к подготовке инженерных кадров в условиях цифровой трансформации образования = Approaches to the Training of Engineering Personnel in the Context of Digital Transformation of Education / И. В. Шацкая // Цифровая трансформация. – 2024. – Т. 30, № 3. – С. 46-51.
Abstract: Актуальность статьи обусловлена повышенной значимостью подготовки инженерных кадров в условиях глобальной цифровой трансформации экономики и социальной сферы, а также стремительного ускорения темпов технологического развития. Во избежание технологического отставания России от стран-лидеров в области внедрения и использования цифровых технологий в самых разных сферах деятельности следует уделять внимание вопросам организации и содержания высшего технического образования. Автор считает необходимым применение компетентностного и междисциплинарного подходов в качестве базовых при преподавании дисциплин гуманитарного и социально-экономического блоков для будущих инженеров. В рамках компетентностного подхода в условиях цифровой трансформации образования предлагается активно применять в образовательном процессе метод геймификации в силу его очевидных преимуществ: повышение вовлеченности обучающихся в учебный процесс, рост мотивированности обучающихся и др. Для обоснования полученных выводов использовалась совокупность научных методов и подходов: анализа и синтеза, сравнения, обобщения, научной абстракции.
Alternative abstract: The relevance of the article is due to the increased importance of training engineering personnel in the context of the global digital transformation of the economy and social sphere, as well as the rapid acceleration of the pace of technological development. In order to avoid Russia's technological lag behind leading countries in the field of implementation and use of digital technologies in a variety of fields of activity, attention should be paid to the organization and content of higher technical education. The author considers it necessary to use competency-based and interdisciplinary approaches as basic ones when teaching the disciplines of the humanities and socio-economic blocks for future engineers. As part of the competency-based approach in the context of the digital transformation of education, it is proposed to actively use the gamification method in the educational process due to its obvious advantages: increasing the involvement of students in the educational process, increasing the motivation of students, etc. To substantiate the findings, a set of scientific methods and approaches was used: analysis and synthesis, comparisons, generalizations, scientific abstractions.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/57678
DOI: http://dx.doi.org/10.35596/1729-7648-2024-30-3-46-51
Appears in Collections:Том 30, № 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SHackaya_Podhody_k_podgotovke.pdf1.32 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.