Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/59767
Title: Designing an ontology of the educational process in a specialized secondary education institution
Other Titles: Проектирование онтологии образовательного процесса в учреждении среднего специального образования
Authors: Bushchik, L. А.
Keywords: материалы конференций;digital twin;knowledge base;specialized education
Issue Date: 2025
Publisher: БГУИР
Citation: Bushchik, L. A. Designing an ontology of the educational process in a specialized secondary education institution = Проектирование онтологии образовательного процесса в учреждении среднего специального образования / L. A. Bushchik // Открытые семантические технологии проектирования интеллектуальных систем = Open Semantic Technologies for Intelligent Systems (OSTIS) : сборник научных трудов / Белорусский государственный университет информатики и радиоэлектроники ; редкол.: В. В. Голенков [и др.]. – Минск, 2025. – Вып. 9. – С. 273–278.
Abstract: The paper presents the author’s results on the use of information technology to automate business processes in the Republic of Belarus, in particular, it shows the development of partial automation of business processes for different levels of the education system. On the example of a specialized secondary education institution, the author substantiates the relevance and necessity of implementing digital twin technology in the educational sphere of the Republic of Belarus. The stages of building a digital twin of the educational process developed by the author are highlighted. On the basis of the process approach of business process modeling the upper ontology of the college is formed. Examples of graph model of ontology with the help of OSTIS technology are given.
Alternative abstract: В работе представлены результаты автора по использованию информационных технологий для автоматизации бизнес-процессов в Республики Беларусь, в частности, показаны разработки по частичной автоматизации бизнес-процессов для разных уровней системы образования. На примере учреждения среднего специального образования обоснована актуальность и необходимость внедрения технологии цифрового двойника в образовательную сферу Республики Беларусь. Выделены разработанные автором этапы построения цифрового двойника образовательного процесса. На основе процессного подхода моделирования бизнес-процессов сформирована верхняя онтология колледжа. Приведены примеры графовой модели онтологии с помощью технологии OSTIS.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/59767
Appears in Collections:OSTIS-2025

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bushchik_Designing.pdf137.01 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.