Title: | Designing an ontology of the educational process in a specialized secondary education institution |
Other Titles: | Проектирование онтологии образовательного процесса в учреждении среднего специального образования |
Authors: | Bushchik, L. А. |
Keywords: | материалы конференций;digital twin;knowledge base;specialized education |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | БГУИР |
Citation: | Bushchik, L. A. Designing an ontology of the educational process in a specialized secondary education institution = Проектирование онтологии образовательного процесса в учреждении среднего специального образования / L. A. Bushchik // Открытые семантические технологии проектирования интеллектуальных систем = Open Semantic Technologies for Intelligent Systems (OSTIS) : сборник научных трудов / Белорусский государственный университет информатики и радиоэлектроники ; редкол.: В. В. Голенков [и др.]. – Минск, 2025. – Вып. 9. – С. 273–278. |
Abstract: | The paper presents the author’s results on the use of information technology to automate business processes in the Republic of Belarus, in particular, it shows the development of partial automation of business processes for different levels of the education system. On the example of a specialized secondary education institution, the author substantiates the relevance and necessity of implementing digital twin technology in the educational sphere of the Republic of Belarus. The stages of building a digital twin of the educational process developed by the author are highlighted. On the basis of the process approach of business process modeling the upper ontology of the
college is formed. Examples of graph model of ontology with the help of OSTIS technology are given. |
Alternative abstract: | В работе представлены результаты автора по использованию информационных технологий для автоматизации бизнес-процессов в Республики Беларусь, в частности, показаны разработки по частичной автоматизации бизнес-процессов для разных уровней системы образования. На примере учреждения среднего специального образования обоснована актуальность и необходимость внедрения технологии цифрового двойника в образовательную сферу Республики Беларусь. Выделены разработанные автором этапы построения цифрового двойника образовательного процесса. На
основе процессного подхода моделирования бизнес-процессов сформирована верхняя онтология колледжа. Приведены примеры графовой модели онтологии с помощью технологии OSTIS. |
URI: | https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/59767 |
Appears in Collections: | OSTIS-2025
|