Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/61859
Title: Зарубежный опыт цифровой трансформации розничной торговли
Other Titles: Foreign experience of retail digital transformation
Authors: Климченя, Л. С.
Keywords: цифровая трансформация;интернет-магазины;торговые объекты;экономические функции
Issue Date: 2025
Publisher: БГУИР
Citation: Климченя, Л. С. Зарубежный опыт цифровой трансформации розничной торговли = Foreign experience of retail digital transformation / Л. С. Климченя // Цифровая трансформация. – 2025. – Т. 31, № 3. – С. 14–21.
Abstract: Розничная торговля выступает важным сектором национальной экономики страны, поскольку обеспечивает выполнение как социальных, так и экономических функций. Цифровая трансформация розничной торговли преобразует торговое обслуживание населения, предлагая новые торговые объекты и формы торговли. Важным аспектом исследования результатов цифровой трансформации розничной торговли разных стран становится разработка показателей, обеспечивающих объективность данных результатов. Для достижения этой цели в исследовании обобщены мировые тенденции развития розничной торговли в условиях цифровизации экономики, проведено сравнительное исследование развития розничной торговли Китая, США и Великобритании, предложены новые показатели для оценки результатов цифровой трансформации отрасли. В ходе исследования использованы данные международных консалтинговых компаний, национальной статистики исследуемых стран, позволившие рассчитать ряд относительных показателей, характеризующих цифровую трансформацию розничной торговли. Эффективным инструментом обеспечения объективных результатов исследования розничной торговли являются относительные показатели, учитывающие важный для развития торговли фактор ‒ численность населения страны.
Alternative abstract: Retail trade is an important sector of the national economy, as it ensures the fulfillment of both social and economic functions. The retail digital transformation is transforming the retail service of the population, offering new retail facilities and forms of trade. An important aspect of the research of the results of the retail trade digital transformation in different countries is the development of indicators that ensure the objectivity of these results. To achieve this goal, the research summarizes global trends in the development of retail trade in the context of the economy digitalization, conducted a comparative study of the development of retail trade in China, the United States and the United Kingdom, and proposed new indicators to assess the results of the sector digital transformation. The research used data from international consulting companies and national statistics from the countries studied, which allowed us to calculate a number of relative indicators characterizing the retail trade digital transformation. An effective tool for ensuring objective results of retail trade research is relative indicators that take into account an important factor for the development of trade ‒ the size of the country's population.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/61859
DOI: http://dx.doi.org/10.35596/1729-7648-2025-31-3-14-21
Appears in Collections:Том 31, № 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Klimchenya_Zarubezhnyj.pdf2.35 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.