Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/62007
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМихайлова, Н. В.-
dc.coverage.spatialМоскваen_US
dc.date.accessioned2025-11-19T08:25:04Z-
dc.date.available2025-11-19T08:25:04Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationМихайлова, Н. В. Когнитивно-рефлексивная роль культуры логического мышления в математическом знании и университетском образовании = Cognitive and reflexive role of culturological thinking in mathematical knowledge and university education / Н. В. Михайлова // Alma mater (Вестник высшей школы). – 2025. – № 1. – С. 11–16.en_US
dc.identifier.urihttps://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/62007-
dc.description.abstractК важнейшим проблемным реалиям современности можно отнести повышение роли математического образования в интеллектуальной составляющей мировоззренческого бытия. Интеллектуальный аспект когнитивно-рефлексивной роли логической культуры мышления в математическом знании предполагает отнести ее к важнейшей познавательной компетенции, регулирующей механизм мышления. В статье обсуждается феномен культуры логического мышления и когнитивно-рефлексивные подходы к его анализу. Логика организует и упорядочивает мышление, освобождая от консерватизма при выборе методов исследования, развивая когнитивно-логические навыки общения. Умение логично и четко выражать свои мысли — это идеальный тренажер не только для математиков, но и для общего интеллектуального развития любого человека. Поэтому логическая проблематика оказывается ключевой в университетском образовании.en_US
dc.language.isoruen_US
dc.publisherООО «Инновационно-научно-исследовательский центр «АЛМАВЕСТ»»en_US
dc.subjectпубликации ученыхen_US
dc.subjectкритическая рефлексияen_US
dc.subjectформальная логикаen_US
dc.subjectматематическое знаниеen_US
dc.subjectкультура мышленияen_US
dc.subjectкогнитивное пониманиеen_US
dc.titleКогнитивно-рефлексивная роль культуры логического мышления в математическом знании и университетском образованииen_US
dc.title.alternativeCognitive and reflexive role of culturological thinking in mathematical knowledge and university educationen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.DOI10.20339/AM.01-25.011-
local.description.annotationThe most important problematic realities of our time include the increasing role of mathematical education in the intellectual component of worldview being. The intellectual aspect of the cognitive-reflexive role of the logical culture of thinking in mathematical knowledge suggests that it should be attributed to the most important cognitive competence that regulates the mechanism of thinking. The article discusses the phenomenon of logical thinking culture and cognitive-reflexive approaches to its analysis. Logic organizes and orders thinking, freeing from conservatism when choosing research methods, developing cognitive-logical communication skills. The ability to express your thoughts logically and clearly is an ideal simulator not only for mathematicians, but also for general intellectual development. Therefore, logical problems turn out to be key in university education.en_US
Appears in Collections:Публикации в зарубежных изданиях

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mihailova_Kognetivno-refleksivnaya.pdf103.41 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.