Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/62493
Title: Опыт автоматизации процессов обучения инженерным дисциплинам
Other Titles: Experience in automation of teaching engineering disciplines
Authors: Муравьев, Г. Л.
Крапивин, Ю. Б.
Савицкий, Ю. В.
Хвещук, В. И.
Keywords: публикации ученых;автоматизация;информационные технологии;технические дисциплины;модульное программирование
Issue Date: 2025
Publisher: Брестский государственный технический университет
Citation: Опыт автоматизации процессов обучения инженерным дисциплинам = Experience in automation of teaching engineering disciplines / Г. Л. Муравьев, Ю. Б. Крапивин, Ю. В. Савицкий, В. И. Хвещук // Вестник Брестского государственного технического университета. – 2025. – № 1. – С. 90–95.
Abstract: Предмет рассмотрения – процессы обучения инженерным дисциплинам в части их компьютерной поддержки, согласованной с методами преподавания, требованиями обучения в вузе. Представлен опыт системного учета особенностей преподавания, тенденций значимости самостоятельной работы, актуальности удаленных форм образования посредством комплексирования принципов модульного обучения и возможностей информационных технологий. Подход к автоматизации рассмотрен применительно к дисциплинам цикла моделирования систем, которые аккумулируют черты технических предметов: характеризуются формализацией, работой с абстрактными системами, моделями; обладают практической направленностью; предполагают использование программных инструментов и т. д. Обучение моделированию является непрерывным, продолжительным процессом, требует соответствующей подготовки учебного материала и автоматизации трудоемких этапов.
Alternative abstract: The subject of this review is the teaching of engineering disciplines in terms of their computer support, aligned with teaching methods and university requirements. This article presents experience in systematically considering teaching characteristics, trends in the importance of independent work, and the relevance of distance education by integrating modular learning principles and information technology capabilities. The approach to automation is considered in relation to disciplines in the system modeling cycle, which combine features of engineering subjects: they are characterized by formalization and work with abstract systems and models; they have a practical focus; they involve the use of software tools, etc. Teaching modeling is a continuous, lengthy process that requires appropriate preparation of educational materials and the automation of labor-intensive stages.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/62493
DOI: https://doi.org/10.36773/1818-1112-2025-136-1-90-95
Appears in Collections:Публикации в изданиях Республики Беларусь

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Krapivin_Opyt.pdf691.51 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.