DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Кунцевич, О. Ю. | - |
dc.date.accessioned | 2022-02-16T06:33:54Z | - |
dc.date.available | 2022-02-16T06:33:54Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | Кунцевич, О. Ю. Красота математики: взгляд философов и педагогов / О. Ю. Кунцевич // Дидактика математики: проблемы и исследования : международный сборник научных работ / Донецкий национальный университет. – Донецк, 2021. – Вып. 54. – С. 34–40. | ru_RU |
dc.identifier.uri | https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/46694 | - |
dc.description.abstract | В статье рассматриваются позиции ученых философов и педагогов на определение понятия «красота математики», выделяются аспекты категории «эстетический потенциал математики», даются их характеристики. Приводятся примеры математических заданий, обеспечивающих элементы эстетического воспитания в школе, которые возможно включить в работу на уроках математики в процессе изучения соответствующих тем, или использовать на факультативных занятиях. Также указываются направления реализации данных аспектов в высших учебных заведениях. | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru_RU |
dc.publisher | Донецкий национальный университет | ru_RU |
dc.subject | публикации ученых | ru_RU |
dc.subject | математика | ru_RU |
dc.subject | межпредметные связи | ru_RU |
dc.subject | культурологический подход | ru_RU |
dc.subject | эстетическая культура | ru_RU |
dc.subject | mathematics | ru_RU |
dc.subject | culturological approach | ru_RU |
dc.subject | aesthetic culture | ru_RU |
dc.subject | intersubject connections | ru_RU |
dc.title | Красота математики: взгляд философов и педагогов | ru_RU |
dc.title.alternative | Beauty of mathematics: philosophers’ and educators’ view | ru_RU |
dc.type | Статья | ru_RU |
local.description.annotation | This article examines the positions of scientists-philosophers and scientists-educators on the definition of the concept of «beauty of mathematics», highlights the aspects of the category «aesthetic potential of mathematics», gives their characteristics. Examples of mathematical tasks that provide the formation of elements of aesthetic education at school are given, which can be included in the work in mathematics lessons in the process of studying relevant topics, or used in optional lessons. The directions for the implementation of these aspects in higher educational institutions are also indicated. The analysis of the concept of «beauty of mathematics» from the position of teachers and philosophers allowed us to formulate the provisions that have practical application in the real educational process: the beauty of mathematics is due to two aspects underlying it – internal and external, and the beauty of mathematics is realized through the use of mathematical apparatus in various types of art, humanities and the study of laws, phenomena and objects of reality. | - |
Appears in Collections: | Публикации в зарубежных изданиях
|