Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/46694
Title: Красота математики: взгляд философов и педагогов
Other Titles: Beauty of mathematics: philosophers’ and educators’ view
Authors: Кунцевич, О. Ю.
Keywords: публикации ученых;математика;межпредметные связи;культурологический подход;эстетическая культура;mathematics;culturological approach;aesthetic culture;intersubject connections
Issue Date: 2021
Publisher: Донецкий национальный университет
Citation: Кунцевич, О. Ю. Красота математики: взгляд философов и педагогов / О. Ю. Кунцевич // Дидактика математики: проблемы и исследования : международный сборник научных работ / Донецкий национальный университет. – Донецк, 2021. – Вып. 54. – С. 34–40.
Abstract: В статье рассматриваются позиции ученых философов и педагогов на определение понятия «красота математики», выделяются аспекты категории «эстетический потенциал математики», даются их характеристики. Приводятся примеры математических заданий, обеспечивающих элементы эстетического воспитания в школе, которые возможно включить в работу на уроках математики в процессе изучения соответствующих тем, или использовать на факультативных занятиях. Также указываются направления реализации данных аспектов в высших учебных заведениях.
Alternative abstract: This article examines the positions of scientists-philosophers and scientists-educators on the definition of the concept of «beauty of mathematics», highlights the aspects of the category «aesthetic potential of mathematics», gives their characteristics. Examples of mathematical tasks that provide the formation of elements of aesthetic education at school are given, which can be included in the work in mathematics lessons in the process of studying relevant topics, or used in optional lessons. The directions for the implementation of these aspects in higher educational institutions are also indicated. The analysis of the concept of «beauty of mathematics» from the position of teachers and philosophers allowed us to formulate the provisions that have practical application in the real educational process: the beauty of mathematics is due to two aspects underlying it – internal and external, and the beauty of mathematics is realized through the use of mathematical apparatus in various types of art, humanities and the study of laws, phenomena and objects of reality.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/46694
Appears in Collections:Публикации в зарубежных изданиях

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kuntsevich_Krasota.pdf832.82 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.