Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/49302
Title: От цифры к человеку: время антропологического поворота?
Other Titles: From number to person: the time of the anthropological turn?
Authors: Миськевич, В. И.
Keywords: публикации ученых;осевое время;цвишенизм;антропологический проект;цифровое общество
Issue Date: 2022
Publisher: Самарский государственный технический университет
Citation: Миськевич, В. И. От цифры к человеку: время антропологического поворота?= From number to person: the time of the anthropological turn? / Миськевич В. И. // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия «Философия». – 2022. – Т. 4, № 3. – С. 5–22. – DOI : https://doi.org/10.17673/vsgtu-phil.2022.3.1.
Abstract: В  статье рассматриваются актуальные проблемы современной социокультурной динамики. Анализируются тенденции развития социума в  ситуации цвишенизма и  диссипации классической системы ценностей. Обосновывается идея необходимости нового антропологического проекта. Акцентируется важность переосмысления традиционных универсалий культуры. Показана неправо- мерность редукционистского отождествления понятий «ум» и  «интеллект». Сформулирован и  проанализирован ряд насущных проблем современного образования. Выявлена тенденция рассинхронизации образования с  потребностями рынка труда. Доказывается необоснованность излишнего упования на цифровые практики и  дистанционное обучение в  педагогическом процесс. Излагаются соображения на предмет традиционных вопросов педагогики «кого, чему и  как сегодня учить».
Alternative abstract: The article deals with the actual problems of modern socio-cultural dynamics. The tendencies of the development of society in the situation of zwishenism and dissipation of the classical system of values are analyzed. The idea of the need for a  new anthropological project is substantiated. The importance of rethinking the traditional universals of culture is emphasized. The illegality of the reductionist identification of the concepts of «mind» and «intellect» is shown. A number of pressing problems of modern education are formulated and analyzed. The tendency of the desynchronization of education with the needs of the labor market is revealed. The unreasonableness of excessive reliance on digital practices and distance learning in the pedagogical process is proved. The considerations on the subject of traditional questions of pedagogy «who, what and how to teach today» are presented.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/49302
Appears in Collections:Публикации в зарубежных изданиях

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Miskevich_Ot.pdf2.32 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.