Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/51270
Title: User interaction design in next-generation immersive systems
Other Titles: Проектирование пользовательского взаимодействия в иммерсивных системах нового поколения
Authors: Halavaty, A.
Keywords: материалы конференций;virtual reality;augmented reality;3D representation
Issue Date: 2023
Publisher: БГУИР
Citation: Halavaty A. User interaction design in next-generation immersive systems = Проектирование пользовательского взаимодействия в иммерсивных системах нового поколения / A. Halavaty, V. Bahai, D. Bernat, K. Halavataya // Открытые семантические технологии проектирования интеллектуальных систем = Open Semantic Technologies for Intelligent Systems (OSTIS) : сборник научных трудов / Белорусский государственный университет информатики и радиоэлектроники ; редкол.: В. В. Голенков [и др.]. – Минск, 2023. – Вып. 7. – С. 159–164.
Abstract: This article explores the issues of designing intelligent systems using augmented reality (AR) and virtual reality (VR) technologies. These technologies are based on the use of three-dimensional representation of the surrounding real or pre-designed virtual scene, the capabilities of these systems for determining the orientation of user and objects in space, intelligent analysis algorithms and machine learning. The complexity of developing individual algorithms, the need to take into account the specifics of the subject area for each applied system, interactive display based on threedimensional and other types of representations necessitates the development of new approaches and design principles. The article focuses on the capabilities of OSTIS Technology for use in these tasks, and also provides examples of building a system for technical description of equipment and a guided quest in augmented reality.
Alternative abstract: Данная статья посвящена рассмотрению вопросов проектирования интеллектуальных систем, использующих технологиидополненнойивиртуальнойреальности.Данныетехнологии основаны на использовании трехмерного представленияокружающейреальнойилиспроектированнойсцены,особенностях систем определения ориентации человека и объекта в пространстве, алгоритмах интеллектуального анализа и машинного обучения. Сложность разработки отдельных алгоритмов, необходимость учета специфики предметной области для каждой прикладной системы, отображение на основе трехмерных и других видов представлений вызывает необходимость разработки новых подходов и принципов проектирования. В статье основное внимание уделено возможностям Технологии OSTIS для использования в данных задачах, а также приводятся примеры построения системы технического описания оборудования и квеста в дополненной реальности.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/51270
Appears in Collections:OSTIS-2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Halavaty_User.pdf93.45 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.