Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/52128
Title: Модель управления учебным процессом в учреждениях среднего специального образования
Other Titles: Model of Educational Process Management in Institutions of Secondary Special Education
Authors: Листопад, Н. И.
Бущик, Е. А.
Keywords: цифровая трансформация;бизнес-процессы;процессное управление;учебный процесс
Issue Date: 2023
Publisher: БГУИР
Citation: Листопад, Н. И. Модель управления учебным процессом в учреждениях среднего специального образования = Model of Educational Process Management in Institutions of Secondary Special Education / Н. И. Листопад, Е. А. Бущик // Цифровая трансформация. – 2023. – Т. 29, № 2. – С. 52–59.
Abstract: Представлена схема бизнес-процессов в учреждениях среднего специального образования. Предложена модель управления теоретической подготовкой специалистов со средним образованием. Модель построена с помощью нотации BPMN, которая позволяет представить процессный подход в управлении. Модель управления состоит из шести составных блоков: разработка документации, организация процесса обучения, промежуточная аттестация, распределение, итоговая аттестация, анализ и формирование итоговых выводов и рекомендаций. Созданная модель отражает процессы «как есть» и является подготовительным этапом для последующего улучшения бизнес-процессов. Описание выходных данных блоков модели представлено в виде связанных друг с другом множеств, что позволяет оптимизировать бизнес-процессы в учреждении среднего специального образования по различным параметрам оптимизации.
Alternative abstract: The scheme of business processes in institutions of secondary specialized education is presented. Amanagement model for theoretical training of specialists with secondary education is proposed. The model is built using the BPMN notation, which allows one to reflect the process approach in management. The management model is presented as six building blocks: development of documentation, organization of educational process, intermediate attestation, distribution, final attestation, analysis and formation of final conclusions and recommendations. The model created reflects the processes “as is” and is a preparatory stage for further improvement of business processes. The description of the output data of the model blocks is presented in the form of linked sets, which allows one to optimize business processes in the institution of specialized secondary education by various optimization parameters.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/52128
DOI: http://dx.doi.org/10.35596/1729-7648-2023-29-2-52-59
Appears in Collections:Том 29, № 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Listopad_Model.pdf833.88 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.