Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/53954
Title: Метод и алгоритм для обработки изображений больших объемов
Other Titles: Method and Algorithm for Processing Large Volume Images
Authors: Андрейчук, О. Н.
Листопад, Н. И.
Keywords: цифровая трансформация;обработка изображений;веб-приложения;компьютерная графика
Issue Date: 2023
Publisher: БГУИР
Citation: Андрейчук, О. Н. Метод и алгоритм для обработки изображений больших объемов = Method and Algorithm for Processing Large Volume Images / О. Н. Андрейчук, Н. И. Листопад // Цифровая трансформация. – 2023. – Т. 29, № 4. – С. 58–65.
Abstract: Предложены метод и алгоритм на его основе для обработки изображений больших объемов. Новизна в данном случае – это метод реализации программного кода с использованием объекта App, а также алгоритм специфической реализации фильтров для обработки графических элементов. В ходе разработки были учтены различные проблемные ситуации, такие как использование современного синтаксиса объявления переменных, применение стрелочных функций, разделение кода на более мелкие функции или методы класса, добавление комментариев к сложным участкам кода, проверка наличия ошибок и исключений. Кроме того, были соблюдены стандарты и рекомендации по стилю кодирования. Реализованный алгоритм на языке программирования JavaScript представляет собой эффективное веб-приложение, использующее библиотеку EaselJS для работы с графикой и отличающееся специфической логикой работы с графическими слоями, инструментами рисования и взаимодействия с пользователем. Это, в конечном счете, позволило, по сравнению с известными решениями, улучшить производительность кода.
Alternative abstract: The article proposes a new method and an algorithm based on it for processing large-volume images. What is new in the implementation of image processing is the method of implementing program code using the App object. The novelty of the proposed method also lies in the algorithm for the specific implementation of filters for processing graphic elements. During development, various problematic situations were taken into account, such as using modern variable declaration syntax, using arrow functions, dividing code into smaller functions or class methods, adding comments to complex sections of code, checking for errors and exceptions, and following standards and guidelines by coding style. The implemented algorithm in the JavaScript programming language is an effective web application that uses the EaselJS library to work with graphics and has specific logic for working with graphic layers, drawing tools and user interaction, which ultimately made it possible to improve code performance compared to known solutions.
URI: https://libeldoc.bsuir.by/handle/123456789/53954
DOI: http://dx.doi.org/10.35596/1729-7648-2023-29-4-58-65
Appears in Collections:Том 29, № 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Andrejchuk_Metod.pdf941.61 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record Google Scholar

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.